Meinasin, että kirjoitan tänään Shustermanista ja pragmatismista.
Yllättäen minulle ilmeni kuitenkin pakottava, täysin ulkopuolelta
asetettu vaatimus pohtia hieman työni otsikointia. Tai siis antaa
työlleni otsikko, että siihen voi viitata ennen kuin se edes on valmis.
Sattuneesta syystä otsikon on jotakuinkin tässä vaiheessa jo vastattava
lopullista otsikkoa. Takaperoista mutta eipä mitään - niin on kaikki
muukin tässä prrojektissa. Tuleepahan tällekin palstalle kirjoitettua
ny sitten vähän yleisemmin siitä, mitä oikeastaan olen tekemässä.
Sitäpaitsi, en ole saanut luettua yhtään sitä artikkelia, jota minun
oli tarkoitus tänään käydä läpi.
"Nuorten kokemuksia Kiasman kiertokoulusta ja näkemyksiä nykytaiteesta"
Se on se mikä nyt on siis menossa. Miulla on tää päivä aikaa kehittää
jotain järkevämpää, jos haluan. Kylpyhuonetta jynssätessäni sitten
pohdin sitä, ja se on ihan kökkö. Vaihtehtoja, mitä ensin tuli mieleen,
vois olla vaikka:
Näkemyksiä nykytaiteesta - Nuorten kokemuksia Kiasman kiertokoulusta.
Tai sitten, ettei tarvitsisi liikaa isoja kirjaimia otsikkoon (näyttää niin ulkomaiselta):
Näkemyksiä nykytaiteesta - Kiasman kiertokoulu nuorten kokemana.
Pohdin myös sitä, että näkemyksiä ja kokemuksia on tosi lähellä
toisiaan olevat sanat, jo noin niinkuin muodoltaa, ja siksi otsikon
muoto voisi olla myös jotain tähän tyyliin:
Näkökulmia nykytaiteeseen - Nuorten kokemuksia Kiasman kiertokoulusta.
Viimeisimmästä vaihtoehdosta pidän itse eniten, noin otsikollisesti.
Näkökulmia on kuitenkin jotenkin trendisana, mikä tökkii. Toisaalta se
olis kuitenkin hyvä siinä, että se ikäänkuin viittaa
interekstuaalisesti Inkeri Savan ja Marjo Räsäsen toimittamaan
Näkökulmia taidekasvatukseen -teokseen, mikä olis ihan hauskaa ja
tavallaan sopis tähän työhön. Se ikään kuin otsikon tasolla jo kytkisi
työn tämänhetkiseen taidekasvatuskeskusteluun. Samalla siinä korostuu
se perustajatus mikä minulla(kin) on siitä, että taidekäsityksillä on
ihan valtavan suuri rooli siinä miten taidekasvatusta paitsi annetaan,
myös siihen miten se otetaan vastaan. Ja sehän on yksi niitä, jos ei
nyt gradussani ilmeisesti esille tulevia asioita, niin ainakin niitä
tärkeitä taustalla vaikuttavia näkökulmian.
Näkemyksiä
nykytaiteesta on kuitenkin jo jonkun aikaa työni mukana kulkenut
sanapari, ja sen käyttäminen yhdistää aika hyvin sen aineiston ja
teorian mitä käsittelen. Tarkoituksenahan olisi, että gradussa olisi
yksi osio, jossa käsittelisin nykytaidetta ja sitä mitä eri filosofit
siitä on sanoneet. Pääasiassa esille tulisi Shustermanin (ja ehkä
Berleantin) näkemyksiä taiteesta kokemuksena, toisaalta Gadamerin
hermeneuttinen näköulma nykytaiteeseen ja ehkä vielä Dantoa ja sen
näkemys siitä, että taide on kuollut. Eli, erilaisia näkemyksiä
nykytaiteesta. Ja sitten toinen osio olisi se mitä nuoret ajattelee
nykytaiteesta, mitä ne muistaa kiertokoulusta ja miten ne kokee että
Kiasman kiertokoulu on vaikuttanu niitten suhtautumiseen
nykytaiteeseen. Tässä yhdistäväksi linkiksi nousee yhden lukiolaistytön
haastattelukommentti, kun se pohti että miksi on hyvä että ne Kiasman
tyypit oikeen kävi siellä koululla. Yleisesti nuoret oli kaikki kuusi
sitä mieltä että oli hyvä että ne kävi kertomassa mitä se nykytaide on.
Lukiossa opiskelevan tytön mielestä on tärkeää saada kuulla
nykytaiteesta, että sitten "Saa ottaa oman mielipiteen siitä
nykytaiteesta." Kaikilla on oikeus siihen omaan näkemykseen
nykytaiteesta. Ja näitä nuorten ja teoreetikkojen näkemyksiä miun sit
olis tarkoitus peilata toisiinsa.
Ja loppupeleissä sitten
esille nousee Kiasman kiertokoulun tavoitteet, että mihin ne sijoittuu
tässä kolmiossa. Minkälaisia nykytaidekäsityksiä niihin on kirjattu,
mikä on niiden suhde yleiseen nykytaidekeskusteluun (joka on ehkä aika
suppeasti esitelty siinä työssä, mut kunminki) ja onko ne nuorten
mielestä näkyny sitten käytännössä. Ja se, että missä on ne
epäonnistumisen ja onnistumisen pisteet. Mie luulen, että jos
lähtöoletukset siitä, mitä nykytaide on, eroaa valtavasti toisistaan,
ei keskustelua kiertokoulun ja nuorten välille ole saatu syntymään.
Siellä missä lähtöoletukset on jollain tasolla suhteessa toisiinsa, on
yhteyden luominen, ja ylipäätään taidekasvatuksen tekeminen
mahdollistunu.
torstai, 17. marraskuu 2005
Kommentit