"Ajatukset, jotka itsekin ovat vain osa kokemustamme, tulevat todeksi niin pitkälle kuin ne auttavat meitä muodostamaan tyydyttävän suhteen kokemuksemme toisten osa-alueiden kanssa."
William James (1951, 133)

"Pragmatismin visionäärinen aspekti, joka on sidoksissa historialliseen käsitykseen totuudesta joka on riippuvainen mahdollisuudesta ja käytännöstä, antaa arvoa katsojan voimalle kehittää yksilön ja yhteisön itsetietoisuuden estetiikkaa."
John Howell White (1998, 216)

Lainasin sitten lopulta (taas) John Deweyn kirjan Art as Experience (1934). Olen muutamaan otteeseen aikaisemminkin koettanut sitä lukea. Päällimmäiseksi ajatukseksi on kuitenkin jäänyt viehättä vuosisadan alun tyyli ilmaista asioita, ei niinkään kyseisen klassikon sisältö. No, päättelin että oma ajatteluni ei ole tarpeeksi pitkällä että kirjan syvällisemmästä pohdinnasta olisi juuri hyötyä. Nyt on kuitenkin korkea aika saada Dewey kehiin.

Pragmatismi on herättänyt paljonkin vastakaikua amerikkalaisessa yhteiskunnassa. Sen käytännöläheisyys sopii sikäläiseen käsitykseen elämästä jamaailmasta. Mutta pragmatismissa on myös runollisempi puolensa, kuten ylläolevista lainauksista voi huomata. Varsinkin taidekasvatukseen (ainakin omiin käsityksiini siitä) pragmatismi sopii hyvin. Taiteella, ja estetiikalla, on varsin merkittävä rooli varsinkin Deweyn ajattelussa. Esteettinen kokemus on kokonaisen ja eheänsuhteen luomista maailmaan.John Howell Whiten sanoin taiteen tehtävä on luoda tyydyttävä emotionaalinen, älyllinen ja käytännöllinen suhde maailmaan. Näin määriteltynä esteettinen kokemus on myös kaiken oppimisen perusta.

White, John H. (1998) Pragmatism And Art: Tools For Change. Studien in Art Education, A Journal of Issues and Research 1998, 39(3), 215-229. National Art Education Assosiation.

James, William (1951) What pragmatism means. Teoksessa Classic American philosophers, (toim.) Fisch, M. Appleton-Century-Crofts Inc. New York.